Saturday, July 9, 2011

Mingguan Malaysia - HICNursing merawat pesakit umpama keluarga


Rawat pesakit umpama keluarga


Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my
Gambar ABDUL RAZAK LATIF

KELUARGA HIC Nursing bersedia berkhidmat membantu meringankan beban pesakit yang memerlukan rawatan di rumah.

DATIN Russidah Idrus, 49, tidak menyangka kudis kecil di bahagian belakang tubuh ibunya merebak sedemikian rupa. Bukan setakat berubah warna menjadi kehitaman, kudis tersebut mula mengeluarkan bau kurang menyenangkan.

Tidak mahu keadaan berlarutan, serta simpati dengan ibunya, Napsiah Ali, 80, Russidah pantas merujuk kes tersebut ke Hospital Ampang. Selepas sehari ditahan di wad, kudis dibersihkan dan Napsiah dibenarkan pulang ke rumah. Russidah dinasihat supaya membawa ibunya membuat rawatan susulan (mencuci kudis) di klinik kerajaan berdekatan setiap hari.

Keadaan ibunya yang uzur membataskan ‘tugas’ Russidah menghantarnya ke klinik kerajaan. Biar pun suri rumah sepenuh masa, namun urusan mengangkat ibu tuanya itu untuk ke kereta dan kemudiannya ke hospital atau klinik setiap hari menuntut kudrat yang bukan sedikit.

Lantas dia terfikir mendapatkan rawatan terbaik untuk Napsiah di hospital swasta, namun masih ada beberapa halangan menyebabkan ibu kepada lima cahaya mata itu terpaksa berfikir panjang sebelum membuat keputusan.

‘‘Ketika itu seorang kawan memberitahu saya tentang khidmat jururawat bergerak.

‘‘Saya terfikir untuk mencuba, mungkin ini yang terbaik kerana ibu ada di hadapan saya dan saya sendiri boleh melihat bagaimana mereka melakukan rawatan,’’ katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di Taman Saga, Ampang, Selangor baru-baru ini.

Menurut beliau, kudis yang dialami ibunya berpunca daripada ‘gigitan tilam’ akibat terlalu lama berbaring. Ibunya yang mengalami masalah lutut tidak boleh berjalan kira-kira empat tahun lalu.

Bagaimanapun Napsiah mula terbaring sejak empat bulan lalu menyebabkan bahagian belakang badannya mula mengalami ruam dan melecet. Keadaan tersebut sememangnya biasa dialami pesakit yang terlantar dan tidak mampu menggerakkan badan.

‘‘Melecet dan kudis kecil di belakang ibu saya semakin teruk dan memerlukan rawatan segera bagi mengelak keadaan menjadi lebih parah,’’ kata Russidah.

Perkenalan dengan HICNursing bermula bagi memenuhi keperluan Russidah memberi rawatan kepada ibunya. Sesi pertama rawatan bermula tiga bulan lalu. Beliau melahirkan rasa bangga kerana anak-anak muda yang menggerakkan khidmat jururawat bergerak itu cekap menjalankan tanggungjawab mereka.

Kudis sebesar bola golf itu mula menampakkan perubahan selepas beberapa rawatan, malah bau akibat daging mati dan nanah tidak ada langsung.

Perunding Jururawat HICNursing, Mohd. Azhar Yahya ketika mengulas perkembangan Napsiah yang dipanggilnya ‘wan’ memberitahu, keadaan asal luka ketika dia dan pasukannya datang membuat rawatan dikategorikan sebagai ‘teruk’.

‘‘Tentunya keadaan itu menyebabkan pesakit menderita apatah lagi dia sendiri tidak boleh bergerak untuk menguruskan diri sendiri,’’ kata anak muda menjangkau usia 26 tahun itu.

Menurut Mohd. Azhar, terdapat ‘poket’ di sekeliling luka Napsiah sehingga jari boleh dimasukkan di kawasan tersebut menandakan luka yang semakin melarat.

‘‘Alhamdulillah wan tidak ada diabetes, jadi luka ini tidak begitu memudaratkan,’’ katanya sambil memberitahu pasukannya yang terdiri daripada jururawat dan perunding fisioterapi mengunjungi Napsiah setiap hari.

Rawatan terhadap Napsiah tertumpu kepada penjagaan luka, fisioterapi, pengawasan tekanan darah, menukar dan memasukkan tiub saluran kencing, penjagaan kebersihan serta memandikan pesakit.

Melihat sendiri jururawat bertugas pada hari saya mengunjungi keluarga Russidah, diakui tugas tersebut menuntut keberanian, kesungguhan dan komitmen yang bukan sedikit.

Luka terbuka yang menampakkan daging berwarna merah (menandakan daging baru dan saluran darah mula berfungsi dengan baik) dicuci secara berhati-hati. Proses tersebut memakan masa, sambil Abdarrahim Mashasan bertanya Napsiah beberapa soalan. Menyertai Abdarrahim ialah Mohd. Adham Sharuddin dan Nur Amarina Yahya.

‘‘Mereka menjaga pesakit macam keluarga sendiri. Ibu saya berkali-kali dicium umpama cucu mencium nenek, supaya rawatan dapat dijalankan dalam suasana yang selesa.

‘‘Saya memberi kepercayaan kepada mereka sepenuhnya, biar pun khidmat berbayar tapi saya berpuas hati apatah lagi kadar yang dikenakan sangat munasabah ,’’ kata Russidah pula.

Sempurna luka dan kudis dicuci, antibiotik dimasukkan dan luka ditutup, Napsiah dipakaikan lampin pakai buang tanpa ada rasa kekok mahu pun malu menjalankan tugas.

Nenek itu kemudiannya dilentangkan, rawatan fisioterapi dimulakan dengan gerakan yang bersesuaian dengan usia Napsiah.

Mohd. Azhar menjemput Mingguan Malaysia selepas kira-kira setahun paparan mengenai HICNursing disiarkan Mega - sisipan harian Utusan Malaysia.

Beliau mahu berkongsi perkembangan perkhidmatan jururawat bergerak yang kini sedang dirancang untuk diperluaskan ke Negeri Sembilan dan Melaka.

Tan Sri Awang Had Salleh, Allahyarham Profesor Datuk Nik Anuar Nik Mahmud, Allahyarham pelakon M. Rajoli antara nama yang pernah mendapatkan khidmat HICNursing.

Ternyata inisiatif empat beradik yang terdiri daripada Yasrizal Yahya (Pengurus); Mohd. Asri Yahya (Pengurus Pemasaran dan Kewangan); Mohd. Azhar Yahya (Perunding Jururawat) dan Mohd. Firdous Yahya (Perunding Fisioterapi) bukan bersifat meraih keuntungan semata-mata.

Cabaran yang dilalui mereka juga bukan sedikit.

‘‘Bukan mudah mendapat kepercayaan tuan rumah untuk membenarkan kami masuk menjalankan rawatan.

‘‘Apatah lagi jika barang-barang berharga ada di sana-sini, tentunya tugas ini menuntut sikap amanah serta saling percaya-mempercayai antara tuan rumah dan staf kami,’’ kata Yasrizal.

Kesempatan mengunjungi pejabat HICNursing di Jalan Pimping Kanan, Ukay Height, Ampang, Selangor, memberi ruang meneliti jadual serta penggiliran bekerja 20 staf di situ.

Tersenarai pangkat Datuk dan Tan Sri, ada juga pesakit bukan Melayu, bermakna anak-anak muda itu tidak pernah mengehadkan khidmat mereka kepada pesakit sebangsa seagama sahaja.

Dengan tagline Pesakit Adalah Keluarga Kami, HICNursing yang ditubuhkan pada 2008 kini mempunyai 20 perunding jururawat dan perunding fisioterapi, masing-masing lulusan kolej jururawat yang diiktiraf kerajaan.

Biar tidak mendapat sokongan mana-mana pihak namun bagi Yasrizal mereka tabah serta kuat menggerakkan perkhidmatan tersebut kerana tahu ramai pesakit yang memerlukan rawatan di rumah.

‘‘Kehadiran kami bukan semata-mata memenuhi rawatan fizikal malah memberikan semangat kepada pesakit supaya mereka tidak rasa tersisih,’’ katanya sambil memberitahu 80 peratus daripada pesakit yang dirawat kini pulih sepenuhnya.

Kecekalan serta kesungguhan gabungan anak muda itu turut meraih kepercayaan beberapa kolej swasta untuk menghantar penuntut jururawat mereka melalukan praktikal di situ.

Ternyata pendedahan merawat pesakit di rumah membolehkan mereka memahami secara amali dan teori tentang keperluan pesakit serta kaedah rawatan.

‘‘Paling penting memupuk semangat mahu membantu, bertanggungjawab, amanah dan ada nilai kasih sayang,’’ kata Yasrizal yang meninggalkan kerjaya lamanya untuk membantu Mohd. Azhar dan Mohd. Firdous menjayakan hasrat murni mereka membantu golongan memerlukan dengan kadar bayaran yang amat munasabah.

Begitu juga Mohd. Asri yang melakukan kerja-kerja pemasaran tidak betah melihat abang dan adik-adiknya menjalankan perkhidmatan tersebut lantas berhenti kerja bagi memberi sokongan sepenuh masa.

Mereka berpengalaman merawat pesakit lumpuh, pengidap diabetes, rawatan kudis dan menyediakan rawatan susulan selepas pesakit keluar dari hospital.

Menawarkan pakej harga yang terendah, satu-satunya syarikat bumiputera yang menjalankan khidmat seumpama itu menjadikan HICNursing amat istimewa namun cabaran yang diterima daripada pesaing lain juga bukan sedikit.

Layari www.jururawatbergerak.com, hicnursing.blogspot.com atau hubungi HICNursing@yahoo.com untuk maklumat lanjut.

Mereka juga boleh dihubungi di talian 0341050221, 0342525221 atau 0193542429, 0193100221.

No comments:

Post a Comment